در مراسمی با حضور مسئولین کشوری و استانی بزرگترین تونل شهری کشور (شهید سردار آقاخانی ) در اصفهان افتتاح و مورد بهره برداری رسید. این پروژه که منتخب برتر جشنواره نوآور و شکوفایی کشور می باشد با صرف هزینه ای افزون بر 112 میلیارد ریال به طول یک هزارو 100 متر با 700 متر تونل توسط متخصصین داخلی طراحی و طی هشت ماه احداث شده است . با اجرای این تونل بزرگ شهری کشور که از سرعت کیفیت و با حداقل هزینه همراه بود علاوه بر روان سازی در ترافیک در رینگ دوم شهر اصفهان و کاهش آلودگی هوا و از آلودگی صوتی نیز جلوگیری شده است . 

بهره برداری از تونل شهید آقاخانی در کمتر از 8 ماه رکورد جدیدی در احداث پروژه های عمرانی می باشد و فصل نوینی در اجرای پروژه های عمرانی شهری کشور آغاز کرد. در آئین گشایش این تونل که در محل ورزشگاه شهید نصر اصفهان و با حضور مسولین استان امام جمعه اصفهان جمعی از شهرداران کلان شهرهای کشور مهندس چمران رئیس شورای شهر تهران و اقشار مختلف مردم برگزار شد سید مرتضی بختیاری استاندار اصفهان در سخنانی با تقدیر از زحمات دست اندرکاران این پروژه مهم و ضروری در روان سازی ترافیک محور بزرگمهر ـ احمدآباد اصفهان گفت : اجرای این پروژه که رتبه اول جشنواره نوآوری و شکوفایی را دریافت کرده در این زمان کم نشانگر توانمندی نیروهای متخصص ایرانی است . 

وی توجه به سرعت و دقت در این پروژه را بسیار مهم دانست و تصریح کرد : مومن واقعی کسی است که هر روزش از قبل بهتر باشد و خمیرمایه مدیریت کیفیت همین حدیث شریف است که نه سرعت فدای دقت شد و نه دقت فدای سرعت شد. استاندار اصفهان با تقدیر از تلاش های مجدانه شهردار و رئیس شورای شهر اصفهان افزود : خوشبختانه شهرداری اصفهان هر روز فعالیت جدیدی را انجام میدهد و انشاالله مردم ولایت مدار شهر اصفهان در آینده شاهد افتتاح پروژه های بزرگ دیگری خواهند بود. وی در ادامه سخنانش با تسلیت فرارسیدن ماه محرم ایام حزن اهل بیت (ع ) و قتل عام ملت مسلمان غزه توسط اسرائیل غاصب گفت : در ایامی که همه مسحیان جهان به برکت حضرت مسیح (ع ) باید شاد باشد دژخیمان سفاک اسرائیل با حمایت آمریکا و برخی دولت های منطقه کام همه را تلخ نموده و مردم بیدفاع را بخاک و خون کشیده اند. 

وی در پایان سخنانش بار دیگر از زحمات همه تلاش گران عرصه عمران و آبادانی شهر اصفهان تقدیر کرد نمود و پیام عذرخواهی وزیر کشور را به خاطر عدم حضور در این مراسم و همراهی در سفر هیات دولت به استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد. در ادامه این مراسم مهندس عباس حاج رسولی ها رئیس شورای شهر اصفهان در سخنانی با اشاره به نقش مردم در اداره شهرها گفت : شهرداری ها به لحاظ ارتباط نزدیک با مردم نقش مهمی در رفع مسائل و مشکلات مردم دارند. وی افزود : علت سرعت عمل در کارهای شورا و شهرداری همان مطلبی است که حضرت امام فرمودند کارها را مردمی کنید همان کارهایی که رزمندگان اسلام با اشاره امام خویش آفریدند و امروز خوشبختانه این فکر و نیت در شهر اصفهان حاکم است در حالی که در ساختار دولتی بخاطر گستردگی مراحل اداری امکان آن نیست . 

مهندس حاج رسولی ها روز موفقیت در امور مختلف را تحقق مدیریت واحد شهری دانست و گفت : وظیفه شورای عالی استانها اجرای این قانون بوده که تاکنون بدلایل مشکلات محقق نشده است اما باید همه توجه داشته باشند عدم تحقق مدیریت واحد شهری مشکلات شهرها را هر روز بیشتر می کند. وی واگذاری کارها را به مردم را بسیار راه گشا دانست و افزود : قطعا اگر مردم از مسائل با خبر شوند بدون اعتبارات مصوب هم مشارکت بسیار خوبی را در اجرای پروژه ها خواهند داشت . وی اجرای پروژه رینگ سوم ترافیکی شهر را از طرح های بسیار بزرگ مردمی ذکر نمود و گفت : اجرای این طرح طی یکدهه گذشته 167 میلیارد تومان هزینه دربرداشت در حالیکه امروز این پروژه بیش از هزار میلیارد تومان ارزش دارد و سالانه بیش از 200 میلیارد تومان صرفه جویی بخصوص در وقت و سرمایه مردم دارد. 

مهندس حاج رسولی ها در ادامه اجرای طرح میدان عتیق اصفهان را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه این پروژه یک طرح فراملی است ضرورت مشارکت سایر دستگاه ها را مورد تاکید قرار داد و افزود : پروژه میدان عتیق یکصد میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و امیدواریم با تلاش مسئولین استان در سفر رئیس جمهوری به اصفهان اعتباری را برای آن تعیین شود تا عملیات اجرایی آن آغاز گردد. گزارش خبرنگار ما حاکیست در این مراسم همچنین دکتر علیرضا قاری قرآن معاون عمران شهری شهرداری اصفهان گزارشی از وضعیت ترافیکی و احداث تونل شهید سردار آقاخانی ارائه کرد و گفت : طی سال های گذشته استراتژی های مختلفی برای رفع مشکلات ترافیکی در شهر اصفهان به اجرا درآمده است و علیرغم اینکه به لحاظ بافت تاریخی این کلان شهر امکان توسعه همه جانبه در آن نمی باشد. 

وی افزود : اصفهان از معدودهای شهرهای کشور است که برای رفع مشکلات ترافیکی آن حلقه یا رینگ عبور و مرور در آن طراحی و اجرا شده است . دکتر قاری قرآن طرح ساماندهی رینگ دوم ترافیکی شهر اصفهان را بسیار مهم خواند و گفت : بمنظور روان سازی ترافیک در این رینگ و ارتباط آن با رینگ اول در هسته مرکزی و با توجه به رشد روزافزون تعداد خودروها تقاطع های غیرهمسطح در این حلقه پیش بینی شده که تاکنون تعدادی از آنها احداث شده است . وی ادامه داد : در این زمینه تقاطع های هشت بهشت ـ نورباران به دلیل اهمیت این دو تقاطع و براساس بررسی های کارشناسی لزوم غیرهمسطح بودن آنها مطرح شد که به دلیل فاصله نزدیک بین این دو تقاطع و وجود بیمارستان و امکان تجاری در این مسیر طرح اتصال این دو تقاطع به صورت تونل مورد تایید قرار گرفت . 

وی گفت : تمامی تلاش ها این شد این پروژه بنام شهید سرافراز سپاه اسلام سردار غلامرضا آقاخانی فرمانده گردان موسی ابن جعفر لشگر امام حسین (ع ) گردید که برای اولین بار در کشور به صورت 3 شیفت از اوایل سال جاری آغاز شد و خوشبختانه طرحی که بایستی بیش از 15 ماه به طول می انجامید در هشت ماه احداث گردید . وی دقت در کیفیت سرعت و هزینه ها را از ویژگیهای این پروژه نام برد و گفت : در این پروژه که بدون ستون های میانی احداث شده امکانات مختلفی از جمله ایمنی و تهویه هوا به صورت طبیعی بدون نصب دستگاه های تهویه هوا ایجاد شده است . گزارش خبرنگار ما می افزاید در ادامه این مراسم که با مداحی یکی از ذاکرین اهل بیت (ع ) همراه بود سردار شهیدی معاون عملیاتی شهید سردار آقاخانی به بیان ویژگیها و ابعاد شخصیتی این شهید والامقام پرداخت و گفت : شهید آقاخانی در حالیکه در رشته معماری مشغول به تحصیل در دانشگاه بود به ندای امام خویش لبیک گفت و خالصانه و عاشقانه در این میدان حرکت کرد و در سخت ترین لحظات جنگ و در میان محاصره بعثیون حاضر به عقب نشینی نشد. 

وی افزود : این شهید والامقام در آن شرایط سخت و طاقت فرسا علیرغم دستور عقب نشینی مردانه ایستاد و با همدلی نیروهای خود از کیان اسلام دفاع کرد و سرانجام در عملیات بدر هنگام نماز صبح به معشوق خود رسید. در پایان این مراسم با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان و سایر مسئولین تونل شهید سردار آقاخانی رسما افتتاح گردید. پروژه شهید آقاخانی که منتخب برتر جشنواره نوآوری و شکوفائی کشور شناخته شده است با صرف اعتباری افزون بر 112 میلیارد ریال به طول یک هزارو 100 متر با 700 متر تونل توسط متخصصین داخلی طراحی و طی 8 ماه احداث شده است 


*منبع : روزنامه جمهوری اسلامی، دوشنبه ١٦ دی ١٣٨٧ 


يکشنبه بیست و نهم 10 1387
X