طرح پژوهشی «استفاده از پسماند آلوده به فلزات سنگین در تولید سیمان با مقاومت بالا» برای نخستین بار در کشور در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران اجرا شد. 

به گزارش شانا، دکتر علی الله وردی، مجری طرح «بررسی امکان مصرف پسماند کاتالیست آر.اف.سی.سی در تولید سیمان پرتلند مخلوط» در سمینار یک روزه ای که با هدف بررسی این طرح در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران برگزار شد، در تشریح این طرح گفت: با توسعه پالایشگاه های اراک و اصفهان میزان تولید کاتالیست های آر.اف.سی.سی در کشور بیشتر می شود که نگهداری این مواد هزینه و مخاطره های زیادی برای محیط زیست به همراه دارد.

وی افزود: بر اساس مطالعات اولیه مرکز تحقیقات سیمان دانشگاه علم و صنعت و نیز پژوهش های منتشر شده در سایر کشورها، در این طرح تحقیقاتی امکان استفاده از کاتالیست ها آر.اف.سی.سی در کارخانه های سیمان برای تولید محصولاتی با خواص کیفی بهتر با حمایت شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران بررسی شد.

استادیار دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت، با اشاره به نتایج قابل توجه حاصله از این طرح پژوهشی تصریح کرد: افزودن مقادیر متناسبی از این مواد به سیمان پرتلند سبب افزایش مقاومت فشاری این سیمان، کاهش میزان کارپذیری، کاهش زمان گیرش، افزایش مقاومت فشاری، افزایش مقاومت در برابر سیکل های انجماد و ذوب، کاهش حجم تخلخل (شکاف) و در نتیجه افزایش دوام در برابر محیط های خورنده می شود. 

مهندس پونه قره بگلو، رئیس واحد پژوهش و توسعه این شرکت نیز در این سمینار تصریح کرد: یکی از مهمترین نتایج این طرح ثبت اختراعی با نام «سیمان مخلوط با مقاومت فشاری بالا با استفاده از پسماند کاتالیست واحد آر.اف.سی.سی پالایشگاه ها » برای نخستین بار در کشورمان است.

سمینار یک روزه «بررسی امکان مصرف پسماند کاتالیست آر.اف.سی.سی در تولید سیمان پرتلند مخلوط» با همکاری مرکز تحقیقات سیمان دانشگاه علم و صنعت ایران و با حضور معاون مدیر در طراحی مهندسی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و روسای اچ.اس.یی شرکت های پالایش و پخش فرآورده های نفتی، خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران برگزار شد


دسته ها : علمی
دوشنبه هفتم 11 1387
X