دستیابی ایران به دانش فنی ساخت دوربینهای برد بلند پس از چهار کشور دنیا
ایران پس از آمریکا، روسیه، فرانسه و چین به دانش فنی ساخت دوربینهای برد بلند برای سیستمهای پرنده، بررسی وضعیت شناورها، استفاده در حوادث طبیعی و کاربرد در صنایع دست یافت. تاکنون کشورهای سازنده این سیستمها از فروش آن به ایران جلوگیری می کردند.

محسن کارگر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این خبر گفت: این دوربینها با استفاده از سیستم پایدار ژیرسکوپی قادر است علی رغم وجود حرکتهای هواپیماها و هلی کوپترها مانند لرزش و نوسانات سریع در چارچوب ثابت، هدف را اندازه گیری و اقدام به تصویربرداری کند.

وی حمل و نصب آسان، قابلیت چرخش 360 درجه بصورت نامحدود، ارائه پایه متناسب با نوع پرنده، دریافت فرامین به صورت سریال یا لینک رادیویی، استفاده از موتورهای خاص با دقت بالا و امکانات فاصله یابی را از ویژگیهای دوربینهای برد بلند ذکر کرد.

مجری طرح حل مشکلات تصویربرداری را از اهداف اجرای این پروژه ذکر و تاکید کرد: با طراحی این سیستم توانستیم مشکل دید برای تصویربرداری در پرنده ها که افق دید کاملی ندارند حل کنیم. 

کارگر افزود: در این سیستم دو نوع دوربین معمولی و مادون قرمز بکار برده شد. این امر به کاربر هم امکان اجرای فیلمبرداری برای سینما، ایجاد افکتهای ویژه و کابردهای ساده را می دهد و هم به او اجازه می دهد تا با استفاده از دوربینهای مادون قرمز فعالیتهای ویژه تخصصی را اجرا کند.

وی با بیان اینکه این سیستم بر روی پرنده ها و اسکله ها قابل نصب است، ادامه داد: با استفاده از این سیستم می توان وضعیت شناورها را در دریا بررسی کرد. 

کارگر به کاربردهای این دوربینها اشاره کرد و گفت: دوربینهای مادون قرمز قادرند اختلاف دمای منطقه را اندازه گیری کنند که می توان در آتش سوزیها و حوادث طبیعی از این سیستم بهره جست.

وی به کاربردهای این سیستم در صنایع اشاره کرد و افزود: این سیستم می تواند با اندازه گیری دمای قطعات مورد استفاده در کارگاهها و کارخانه ها، نحوه عملکرد هر قطعه را گزارش دهد.

مجری طرح با بیان اینکه این سیستم امکان اجرای تست های غیرمخرب (Non- destructive) را فراهم کرده است، اظهار داشت: دوربین های برد بلند امکان بازبینی خطوط انتقال نیرو را برای بررسی خوردگی و آسیبهای احتمالی خطوط را به کاربر می دهد؛ ضمن آنکه خرابی های خطوط را قبل از بروز سوانح بررسی کرده و به موقع هشدار می دهد.

کارگر ادامه داد: در حال حاضر این سیستم در وزارت نیرو، صدا و سیما، پلیس و بخش نظامی کشور مورد استفاده قرار گرفته است

منبع:خبرگزاری مهر


دسته ها : نظامی
پنج شنبه سوم 11 1387
X