محقق پژوهشکده علوم نانو در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، یک نانو موتور مولکولی چرخشی شبیه سازی کرده است که در نهایت می تواند نیروی محرکه لازم برای به حرکت درآوردن یک نانو ماشین را تامین کند. 
دکتر "امیر لهراسبی" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، گفت: این شبیه سازی که برای اولین بار در ایران تحت تاثیر یک میدان الکتریکی خارجی انجام شد، نشان داد میدان الکتریکی می تواند روی روند تولید حرکت چرخشی تاثیر بگذارد. 
لهراسبی افزود: نانو ماشین ها کاربردهای زیادی در دارورسانی، درمان بیماری و ساخت سنجنده ها دارند. 
این پژوهشگر ، یکی از اهداف نانو فناوری را ساخت ماشین هایی در ابعاد نانو بیان کرد که بتوانند خود را ترمیم کرده و بسازند و از بیرون کنترل شوند. 
وی افزود: ضروری ترین بخش یک ماشین، موتوری است که بتواند سوخت را به نیروی محرکه تبدیل کند. 
این دانش آموخته دکترای فیزیک محاسبات که در بخشی از پایان نامه دکتری خود موفق به طراحی و شبیه سازی نانو موتور چرخشی شده است، گفت: برای طراحی این نانوموتور از عملکرد نانوموتور زیستی ATPase ( یک موتور پروتیینی زیستی که در تمام سلول های زنده بدن وجود دارد) الهام گرفته است. 
ساختار این نانوموتور از نانولوله‌های کربنی و صفحات گرافیت تشکیل شده است. 
لهراسبی گفت: این موتور شبیه سازی شده با استفاده از یک اختلاف فشار یونی، حرکت چرخشی تولید می کند که این حرکت چرخشی می تواند به عنوان یک نیروی محرکه یا موتور الکتریکی برای یک ماشین در ابعاد نانو استفاده شود. 
جزییات این پژوهش که با همکاری استاد هاشم رفیعی‌تبار انجام شده، در مجله "Journal of Molecular Graphics Modeling " (جلد24، صفحات123-116، سال2008) منتشر شده است. 


منبع خبر : ایرنا


دسته ها : نانو
پنج شنبه سوم 11 1387
X