مخترع جوان ایرانی موفق به ساخت دستگاه «حسابگر جدول تناوبی» با قابلیت ارائه فرمول واکنش‌های شیمیایی و ویژگی‌های ملکول‌های شیمیایی مختلف شد. 
زینب حیدربیگی، مخترع جوان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا گفت: این دستگاه که از حیث اهمیت و کارایی می‌تواند ماشین حساب علم شیمی تلقی شود، صفحه کلیدی دارد که در آن اسامی عناصر مختلف جدول تناوبی قید شده و از دو بخش مجزا ویژه واکنش‌ها و محاسبات شیمی آلی و معدنی تشکیل شده است که زیرگروه‌های هر یک هم تفکیک شده‌اند. 
وی خاطرنشان کرد: این دستگاه قادر است واکنش‌های شیمیایی عناصر و ترکیبات مورد نظر کاربر را به صورت موازنه شده نمایش داده و همچنین ویژگی‌های شیمیایی مواد مختلف از قبیل وزن مولکلولی آن را محاسبه کرده و در اختیار کاربر قرار ‌دهد. 
حیدربیگی با اشاره به طیف گسترده کاربران این دستگاه که از دانش‌آموزان تا دانشجویان، پژوهشگران و اساتید شیمی را در بر می‌گیرد، تصریح کرد: «حسابگر جدول تناوبی» به نحوی طراحی شده که از قابلیت برنامه‌ریزی مجدد برخوردار است؛ بدین ترتیب می‌توان واکنش‌های شیمیایی جدید را نیز از طریق فلش و ... به آن افزود. 
وی خاطرنشان کرد: در نسخه پیشرفته‌تر دستگاه که برای تولید انبوه طراحی می‌شود علاوه بر فرمول واکنش‌ها، ساختار مولکولی آنها و پارامترهای مربوطه از قبیل زوایای پیوند و همچنین انرژی واکنش‌ها و ... نیز قابل ارائه خواهد بود.

منبع:njavan.ir 


يکشنبه بیست و نهم 10 1387
X