عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: میکروسکوپ STM که با حمایت های مادی و معنوی ستاد فناوری نانو ساخته شد، قادر است با عبور بر روی یک سطح، تصویر اتم ها و مولکول های آن سطح را در اندازه اتمیک ارائه دهد. 

دکتر "رضا صابر" مجری طرح و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، روز دوشنبه در نخستین نمایشگاه توانمندی های ملی فناوری نانو، در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: این دستگاه با اعمال ولتاژ به سوزن، شروع بکار می کند. 
صابر، گفت: این سوزن، با عقب و جلو رفتن بر روی سطح مورد نظر، اطلاعاتی را که از هر سطر دریافت می کند، به تصویر تبدیل می کند. 
وی افزود که این دستگاه بین 10 تا 20 بار از روی یک اتم عبور می کند و وضوح تصویری که ارائه می دهد، در حد یکصدم نانومتر یعنی یک دهم آنگستروم است. 
صابر، تاکید کرد: کشورهای روسیه، آمریکا، آلمان، دانمارک، اسپانیا، کره و ژاپن دارای این سیستم هستند، ضمن آنکه وضوح تصاویری که محققان ایرانی به آن رسیده اند، به دلیل ترکیب الکترونیک و نرم افزازی بی همتاست. 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: این دستگاه در حوزه های فیزیک، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و مواد کاربرد دارد. 
مجری طرح، تولد این تکنولوژی را در دنیا مربوط به سال 1990 دانست و گفت: با اختراع این تکنولوژی، بشر برای اولین بار توانست تصویر اتم را مشاهده کند. 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: میکروسکوپ ساخته شده در خارج کشور بین 65 تا 85 هزار دلار است، اما دستگاه ساخته شده در داخل نصف قیمت کشورهای اروپایی است. 
اولین نمایشگاه توانمندی‌های ملی فناوری‌نانو، روز دوشنبه، در محل مرکز همایش های فرهنگی و هنری (سالن حجاب) در تهران گشایش یافت. 
در این نمایشگاه، بیش از 100 شرکت خصوصی و دولتی، مرکز تحقیقاتی، دانشگاه، وزارتخانه و نهاد دولتی، تازه ترین دستاوردهای خود را در زمینه فناوری نانو، در معرض دید عموم قرار داده اند. 
این نمایشگاه روز چهارشنبه 24 مهر به کار خود پایان می دهد. 


منبع خبر : ایرنا


چهارشنبه دوم 11 1387
X