حسن حضرتی، مخترع «عینک ضد خواب» درباره‌ ویژگیهای این عینک ، گفت: این عینک در واقع یک دستگاه هشداردهنده حواس پرتی و خواب آلودگی است که وضعیت چشم‌ها و حالت سر را به طور هوشمند کنترل می‌کند و در صورت بروز این حالات با نواختن بوق هشدار دهنده فرد را مطلع می‌کند. 

وی افزود: این سیستم به ویژه در رانندگان خودروهای سنگین که در معرض خستگی و خواب آلودگی و در نتیجه سوانح تاسف بار رانندگی قرار دارند کاربرد دارد. البته سایر رانندگان و همچنین افرادی که با دستگاههای حساس سروکار داشته یا به واسطه مسئولیتشان نباید دچار حواس پرتی و خواب آلودگی شوند نیز می‌توانند از این عینک که قیمت بسیار پایینی دارد، استفاده کنند. 

حضرتی درباره نحوه‌ استفاده از این دستگاه گفت: عینک ضد خواب از یک عینک شیشه‌ای، دستگاهی کوچک که داخل جیب پیراهن قرار می‌گیرد، دو عدد باتری، فیش اتصال عینک به دستگاه و یک هدفون تشکیل شده است. عینک از طریق فیش اتصال به دستگاه متصل می‌شود و بعد از قرار گرفتن عینک در محل مناسب در صورت بسته شدن چشمها به حالت خواب بعد از دو ثانیه بوق هشدار دهنده به صدا در می‌آید. 

وی خاطر نشان کرد: اگر فرد با چشم باز دچار خواب آلودگی شود یا به مسیری کاملا منحرف از جاده خیره شده یا کمتر از حد استاندارد پلک بزند و یا در اثر خستگی یا خواب آلودگی سر وی به سمت پایین یا عقب خم شود سیستم هشدار دهنده فعال می‌شود. 

حضرتی، تصریح کرد: دستگاه دارای دو نوع زنگ است که در صورت استفاده نکردن از هدفون، هنگام اعلام هشدار بوق ممتد دستگاه نواخته می‌شود و چنانچه فیش هدفون به دستگاه متصل شود آهنگی دلخواه از هدفون پخش می‌شود. از ویژگی‌های دیگر این دستگاه امکان تنظیم صدای هدفون و تنظیم زمان‌بندی و حساسیت دستگاه توسط کاربر است 

برگزیده دو دوره جشنواره جوان خوارزمی در ادامه با تاکید بر ابتکاری بودن کامل این طرح و نداشتن هر گونه نمونه مشابه داخلی و خارجی گفت: با توجه به اهمیت مساله خواب آلودگی در هنگام کار و مخاطرات آن، از حدود 50 سال پیش تحقیقات وسیعی در این زمینه در دنیا انجام شده است. در دهه‌ 1970 کارشناسان صنایع هوایی موفق به اختراع نوعی دوربین قوی با امکان فیلم برداری و پردازش رایانه‌ای تصویر چشم و تشخیص مقدار خیرگی شدند که به دلیل ساختار بسیار پیچیده و هزینه‌های بسیار زیاد جز در خلبان‌ها و کاربران سیستمهای فوق‌العاده حساس نظامی قابل استفاده نیست. در حالی که عینک ضد خواب که مبتنی بر حسگرهای معمولی است، در عین سادگی تکنیکی کارایی بسیار خوبی داشته و با قیمتی حدود 20 هزار تومان قابل عرضه است. 

حضرتی با اشاره به ثبت اختراع این دستگاه اظهار داشت: در ادامه تحقیقات این طرح در صددم، با تقویت سیستم فرستنده عینک این قابلیت را در آن ایجاد کنم که در صورت خواب‌آلودگی راننده سایر رانندگان که در فاصله مشخصی از وی مشغول رانندگی هستند و از این عینکها استفاده می‌کنند شماره‌ پلاک خودرویی را که راننده آن دچار خواب آلودگی شده دریافت کرده و بدین ترتیب از بروز تصادف پیشگیری شود. 

این مبتکر جوان که از اهالی یکی از روستاهای شهرستان دره گز در استان خراسان بوده و علاوه بر کسب دو مقام اول و دوم کشوری در جشنواره جوان خوارزمی، ده ها طرح ابتکاری و اختراعی نیز ارائه داده با اشاره به این که علی رغم تصویب آیین نامه‌ای که بر اساس آن برگزیدگان جشنواره‌ی خوارزمی می‌توانند بدون کنکور وارد دانشگاهها شوند موفق به دریافت پذیرش از دانشگاهها نشده است، اظهار داشت: هر ساله با نزدیک شدن زمان برگزاری جشواره‌ی خوارزمی، مسئولان با استناد به این آیین نامه از ورود بدون کنکور برگزیدگان این جشنواره به دانشگاهها خبر می‌دهد و هیچ صحبتی از این که دانشگاهها کاملا در پذیرش یا رد درخواست این قبیل داوطلبان آزادند، مطرح نمی‌شود. 

وی افزود: علی رغم پیگیریهایی که در سه چهار سال اخیر از طرف من و تعداد دیگری از برگزیدگان جشنواره‌ی خوارزمی انجام شده، دانشگاههای مختلف با طرح شروطی از جمله معدل بالای دیپلم از پذیرش برخی از ما خودداری می‌کنند و در برخورد با برگزیدگان جشنواره خوارزمی، توانایی‌های علمی ما را زیر سوال می‌برند بدین ترتیب آیین نامه ورود بدون کنکور برگزیدگان جشنواره خوارزمی به دانشگاهها بیش از آنکه باعث کمک به پیشرفت علمی و تحقیقاتی آنها شود به عاملی برای سرگردانی و سرخوردگی بخشی از برگزیدگان این جشنواره تبدیل شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران


جمعه یازدهم 11 1387
X